Tracy

Ahoj, v dnešním článku bych chtěl představit svůj další model a tím je Tracy od české firmy SVOR system.

Tracy jsem zakoupil v létě na modelbazaru, pouze jako drak za pár korun. Toto letadlo mi všichni doporučili,  jako první konstrukční model na pohodové polétání a první létání v termice, protože můj Sky Surfer z polystyrenu prostě neletí. Na úvod klasicky technické informace, poté nějaký popis modelu a nakonec hodnocení letu…

 

Technická data:

  • Rozpětí křídel: 2000 mm
  • Délka trupu: 1077 mm
  • Hmotnost: 900 g
  • Plocha křídla: 46,8 dm2
  • Plošné zatížení: 19,23 g/dm2
  • Materiál: Balsa+folie
  • Motor: Turnigy 2836/9 950KV
  • Regulátor: střídavý 30A
  • Servo 9g 2x HXT900
  • Vrtule 9×5 – sklopka + 40mm kužel
  • Baterie Li-Pol 11.1V / 1300mAh 15C

 

627
Původní křídla

Jak je již zmíněno výše, model byl zakoupen na modelbazaru za 500 Kč, ač nevypadal nijak olétaně nebo rozbitě. Pouze v odtokové hraně byla vyříznutá malá křidélka, která ovšem bylo nutné zalepil, aby se nehýbala a nedělala zbytečně paseku. Křídla jsou dle mého názoru velice pevná, mají tlustší profil, velkou hloubku a pro lepší stabilitu jsou konce křídel zdvihnuté. K trupu se křídla přidělávají pomocí čtyř nylonových šroubu. Trup klasické bedničkové konstrukce disponuje poměrně velkým prostorem pro vybavení. Například, baterie 3S 1300mAh, napětové čidlo Frsky a vario spolu s přijímačem. Zespodu v trupu byl přidělaný vlečný háček.

 

Větroně jsem osadil dvojicí serv HXT900 a pro napájení použil externí BEC 5v/5A, pro dovážení jsem létal s tříčlánkem Li-pol 1300 mAh. V takovéto konfiguraci baterie vydrží bez problému celý týden…,co bych za to dal u nějakého EPP akrobata.

Jako první bylo prioritou vyhledat informace o tom jak sestrojit gumicuk. Podle rad na internetu jsem tedy koupil 20 metrů gumolana a 50 metru tenkého, ale pevného lanka. První zálet proběhl hodem z ruky, a když bylo

Příprava Tracy k letu
Příprava Tracy k letu
Start!
Start!

vše v pořádku přišel na řadu gumicuk. K mému překvapení model šel opravdu do vzduchu. První radost z letu vystřídalo zklamaní z letových časů, které dosahovaly pouze pár minut. Většinou jsem si polétal maximálně dvě minutky. Po dvou hodinách běhání pro letadlo a natahování gumicuku už mi přišlo, že Tracy prostě nepoletí. Dával jsem to za vinu bezvětří, špatnému termickému počasí a špatně vybrané lokalitě. Navíc o létání v termice jsem tou dobou věděl kuloví a se Sky Surferem jsem nikdy v termice vědomě nelétal. Nakonec mě to neodradilo a druhý den jsem se rozhodl vyzkoušet nedaleký, poměrně malý svah. Po zaklouzání modelu to vypadalo s létáním mnohem lépe, ale přece jen tomu ještě něco chybělo. Vzal jsem tedy pouze 20 metrů gomulana a 10 metrů lanka a letadlo prostě na svahu vystřelil. Shodou náhod letadlo nabralo slušnou výšku a jelikož bylo teplo, mraky, vítr a přechod obilného pole a louky, užíval jsem si první létání v termice… a ten parádní pocit když Tracy nabírala výšku byl k nezaplacení… Moje poletování trvalo asi 30 minut a další starty už to bylo jen a jen lepší.

Nově potažená křídla
Nově potažená křídla

Nejhorší pro mě bylo ovládání, poněvadž většinou létám s modely, které mají křidélka a krom akrobatů, směrovku moc nepoužívam. Navíc jsem Tracy točil v malých kruzích a tím ztrácel výšku. Padlo tedy zásadní rozhodnutí, Tracy dostane motor… Při lepení motorové přepážky mi problesklo hlavou, že když už se v tom hrabu, naučím se na Tracy alespoň potahovat křídla fólií. Ale o tom ještě napíšu samostatný článek.

 

S motorem, který má přibližně 250W a s vrtulí 9×5 to už bylo mnohem zajímavější polétání. Navíc 30 metrů, do kterých jsem Tarcy vytáhl gumicukem, na hledání stoupáku prostě nestačí. Nějaký stoupák se mi podařilo najít až někde ve 100 metrech. Ve stoupáku krouží Tracy úplně sama a poté plachtění je úplná pohádka, klesání bylo okolo 0,5 m/s oproti tomu Sky Surfer vetšinu času „padá“ rychlostí 1,5 m/s.

Počkej až si zalítáš z konstrukčním letadlem, už nebudeš chtít jiný…

Tohle mi jednou řekl kamarád a kolega modelář. Měl pravdu, Sky Surfer je parádní letadlo na naučení a vyblbnutí, ale Tracy mi létání pozvedla úplně na jinou úroveň. I přes tohle věchno si troufám tvrdit, že pro začátečníky nebude problém Tracy uřídit. Začátečníkům bych, ale raději doporučil verzi s elektromotorem Tracy-E, protože běhat s gumicukem tam a zpátky vás za chvilku přestane bavit. Navíc je letadlo velice pevné a robustní, takže není problém loupnout sem tam nějaký přemet nebo utažené zatáčky. Přistávání bez křidélek mi dělalo ze začátku problém, a proto sem se nevyhnul tomu, že Tracy dělala hvězdy a podobné gymnastické kreace. Za provedení bych měl asi 0 bodů, ale za pevnost a to, že tvrdší zacházení modelu neublíží dávám 10 bodů.

 

Pokud tedy máte něco nelétáno nebo jste jen začátečník a chcete zkusit balsové letadlo můžu Tracy doporučit, avšak raději ve variantě Tracy-E.

Nakonec pro pobavení… cesta s Tracy na svah, kde jsem poprvé zjistil jaké to létat v termice…

Já a Tracy cestou na kopec
Já a Tracy cestou na kopec