Dnes bych se chtěl podělit o stavbu dalšího modelu, jelikož Extru a Guppyho momentálně čeká potahování a moc se mi do toho nechce. Rozhodl jsem se tedy, že sepíšu článek o stavbě Guppyho.
V době, kdy jsem začal se stavbou Extry mě přepadla jakási stavební mánie. Z toho důvodu, po pár týdnech přišel na řadu další model. Jelikož jsem se tak nějak zamiloval do plachtění, padla volba na větroně. Po několika dnech hledání a pročítání různých fór, jsem narazil na stránky http://ultralajt.webs.com/ , kde byl plánek na větroně Guppy (2. verze).
20 Éček za plánek mě nezabije…
Investoval jsem tedy 20 Euro do plánků. Někdo může namítnout, že je to zbytečně drahé. Naopak, za ty peníze mě překvapilo, jak je plánek velice kvalitně zpracovaný, všechno je do detailu popsáno a nakresleno. V souboru je plánek jak na vytisknutí na papír velikosti A4 a slepení, tak na vytisknutí na dvě stránky velikosti A0.
Jako první mě čekalo vyřezat všechny dílky. Dílů z překližky je tu poměrně málo, takže to nebylo tak hrozné jako Extra, kde je v podstatě celý trup z překližky. Model započal stavbou gondoly trupu. Podle plánku bylo třeba sestavit vnitřní kostru trupu z překližkových dílů a nalepit boční stěny z balsy. Poté se na trup přilepí spodní část, která je sestavená ze tří stejných pásků balsy. V plánu měla být dvě prkénka vyříznutá ve směru let a jedno vyříznuté kolmo na léta. Mě se moc nechtělo si to takhle komplikovat, proto jsem první prkénko nejblíže trupu vyřízl z balsy měkké, prostřední z tvrdé balsy a to poslední ze standardní balsy. Myslím si, že pevnostně na tom bude trup stejně, nijak se nekroutí a neprohýbá. Při stavbě trupu hlavně u balsových částí nemusíte moc dbát na precizní vyříznutí dílků. Stejně se všechny hrany obrousí do kulata. K broušení je přiložený obrázek trupu rozdělený na úseky jednotlivými řezy, které doporučuji namalovat tužkou nebo propiskou na trup velice mi to usnadnilo broušení celého trupu.
Další mě čekala poměrně jednoduchá pasáž, stavba ocasních ploch. Směrovka je konstrukční z obou stran polepená balsovým potahem, stejně jako kormidlo směrovky. Výškovka je konstrukční s rovným profilem a kormidlo výškovky je vyříznuto z jednoho kusu balsy. Pro odlehčení slouží vyvrtané díry o průměru cca 10 mm. Gondolu a ocasní plochy spojuje uhlíková trubka obložená balsovou „bedničkou“ pro větší pevnost. Vnitřkem trubky jsou vedeny bovdeny pro ovládání ocasních ploch. Bohužel tady přišel první zásek, vnitřní rozměr trubky byl opravdu 4 mm a vnější rozměr obou bovdenů opravdu 2 mm. Avšak do trubky jsem je nedostal, ani po dobrém, ani po zlém… Bylo potřeba trošku hledat, ale přece se zadařilo. Prodávají se varianty bovdenů: bovden-lanko, nebo vnější bovden – vnitřní bovden – lanko. V té druhé variantě je vnější tvar vnitřního bovdenu jakási hvězdička, ale důležité je, že tyto dva bovedny se do ocasní trubky vejdou. Na ocasní části trubky je potřeba vyvrtat popřípadě vyfrézovat drážku, kterou projde bovden do SOP a následně k výškovce. Totéž je potřeba vyfrézovat pro bovden, který bude ovládat směrovku. Do připravené bedničky, jsem na větší plochu natřel PU lepidlo a menší kousky přilepil disperzí. Po nasunutí bedničky na trup a přiklopení i poslední stěny, jsem vše raději zafixoval lepící páskou, která se používá na zalepování zásuvek při malování. Pro tohle použití se osvědčila jako nejlepší, to co potřebuji fixovat párkrát omotám. Pevnost v tahu je poměrně slušná a navíc jde páska bez problémů sloupnout.
To nejsložitější jsem nechal na konec. Křídla jsou konstrukční a dá se vybrat ze tří variant:
- 1,5 m rozpětí, vzepětí křídla do U (centroplán – uši) tato varianta je bez křidélek,
- 1,5 m rozpětí, vzepětí do V – s křidélky
- 1,7 m rozpětí, vezpětí do V – s křidélky
Můj výběr byl jednoznačně třetí varianta. Stavba křídel byla až jak se na první pohled nezdálo, poměrně jednoduchá. První dvě kořenová žebra jsou z překližky, jelikož je v nich ukotvené hliníkové pouzdro na spojku křídel. Další žebra jsou už z balsy.
Plánek jsem tedy připevnil na dřevotřískovou desku, pro lepší manipulaci s křídlem a zakryl potravinářskou fólií. Na fólii lepidlo skoro nedrží, takže jde snadněji odlepit od konstrukce a nezašpiním si plánek.
Na plánek jsem si připevnil balsové prkénko sloužící pro tuhý potah náběžné hrany, smrkovou lištu a odtokovou lištu. Následně už zbývalo pouze vlepit mezi tyto lišty žebra podle plánu. Důležité je kontrolovat si kolmost žeber na podložku, aby někam neutíkala do stran. Poté už stačí vlepit vrchní smrkový nosník a zakrýt vrchní částí tuhého potahu. Tady bych se zastavil u pár maličkostí. Mezi smrkovými nosníky mají být na stojato nalepené pásky balsy, tak aby vytvořili spolu s náběžnou hranou a tuhým potahem torzní skříň. Já jsem si jich bohužel všiml až později, proto jsem je vyrobil o trošku větší než je originál a nalepil je na jednu stranu smrkových nosníků z boku. Doufám, že tato chyba nebude mít moc velký vliv na pevnost křídel. Náběžnou hranu jsem nalepil jako hranolek 6×6 mm a poté obrousil do požadovaného tvaru. Před nalepením vrchní části tuhého potahu, je nutné zalepit do prvních dvou překližkových žeber hliníkovou trubičku, která slouží jako pouzdro pro ocelovou spojku křídel. Na konce trubičky směrem do vnitřku křídla je potřeba dát nějakou zarážku aby ocelová spojka nesklouzla do křídla. Dále doporučuji zalepit si do křídel, dle plánku bambusové tyčky, pro ukotvení křídel do trupu. Já jsem použil uhlíkové tyčky průměru 3 mm. To by bylo pro stavbu křídel vše.
Po dolepení všech součástí, mě čekalo hodně a hodně broušení a následně tmelení. Poté už mi jen chybělo přilepit motorovou přepážku. Pokud jako já pro uchycení křídel použijete upevňovací matice, je nutné je ze dvou k sobě přilehlých stran zbrousit. V plánku je počítáno s tím, že se použijí obyčejné matice, které se přilepí do trupu. Bohužel mi nechtěli držet ať jsem lepil jak sem chtěl. A upevňovací matice mají dole poměrně velkou „podložku“ , kterou je třeba ubrousit pryč a pak je možné je pohodlně použít.
To by asi bylo pro tentokrát vše, zbývá mi model už jen potáhnout a osadit, tudíž by mohla být ještě stavba Guppyho 2. díl. Pro lepší orientaci při stavbě doporučuji přímo stránky zmíněné nahoře. Popřípadě dám pár fotek do galerie.