Extra 330 EPP

V dnešním článku bych se chtěl věnovat mému třetímu modelu z EPP. Je jím Extra 330 SC, kterou jsem už představil v seriálu Extra 330SC stavba.  A dnes bych se rozepsal o jejích vlastnostech.

Už po dostavění modelu Silent Mite jsem se ,zapálený do stavění z EPP, začal poohlížet co postavím dál. Cracka jsem vyřadil z letového parku, tak jsem se rozhodl postavit další placku, ale tentokrát o kapku větší. A tím se mi dostaly do ruky plánky na Extru 330, více info o stavbě najdete v sekci Dílna Extra330 EPP stavba.

Hned na začátek výpis technických informací o modelu

Technická data

  • Rozpětí křídel: 1000 mm
  • Délka trupu: 860 mm
  • Hmotnost: 400 g  – váha bez baterie
  • Plocha křídla: –
  • Plošné zatížení: –
  • Materiál: EPP
  • Motor: Turnigy D2822/14 1450kv – 160W
  • Regulátor: střídavý  RAY 30A
  • Servo 9g HXT 900
  • Vrtule APC 7×5, GWS HD 9×5, GWS 9×3,4
  • Baterie Li-Pol 11.1V / 1300mAh 25C

S Extrou jsem si dal více záležet, ale přesto jsem provozem přišel na pár nedostatků. Extra je klasická placka takže zde opět není moc prostoru na rozepsání se o konstrukčních kladech a záporech modelu. Pokusím se tedy alespoň něco najít.

 

Extra 330
Extra 330

Trup je řešený jednou deskou z EPP tloušťky 15 mm, oproti modelu Crack Yak se pyšní větší tuhostí a houževnatostí. Navíc je možné  baterii a elektroniku „vsadit“ přímo do trupu aby nečouhala na bocích modelu nebo na křídlech. Nevýhodou je zeslabení trupu, v trupu jsou již vloženy křídla a podvozek. Tedy dalším řezáním jen zeslabíme trup a tím zvyšujeme riziko destrukce při pádu. Pokud tedy stavíte model na létání a ne na bourání není to problém. Další nevýhodou je, že zesilující pásky podél celého trupu, vlastně vůbec nic nezesilují a letadlo se kroutí jako had. Naštěstí při letu se to moc neprojevovalo. Stejně jsem do trupu raději zalepil uhlíkové pásky tak abych zamezil vodorovnému kroucení.

Křídla jsou díky použití uhlíkové pásnice ze spodu i z vrchu velice pevné. Neprohýbají se ani při prudkých manévrech. Křidélka mají velkou plochu a jsou tedy velice účinná. Ocasním plochám není co vytknout velká plocha, velká účinnost. Prostě tak jak to má u akrobata být.

Celkově se mi líbí výběr barev, protože je na první pohled jasné jak mám letadlo natočené.

 

Extru jsem osadil následovně, 4x  devítigramové servo HXT900, 160W střídavý elektromotor a odpovídající regulátor. Při tomhle osazení se správně zvolenou vrtulí je výkon dostačující jak na pohodový let tak na let na plný plyn. Pouze při větších rychlostech se mi stávalo, že ovládací plochy byly „nějak měkké“ nebo servo prostě nezvládlo přetlačit ten odpor vzduchu a Extra přestávala reagovat.

 

Extra 330
Extra 330

První let s Extrou byl bez podvozku a s vrtulí GWS 8×3,4 palce. Vrtule GWS jsou oproti vrtulím GWS HD dost měkké, takže jsem s Extrou mohl letěl pouze na půl plynu, jelikož při vyšších otáčkách vrtule se kvůli měkkosti měnil úhel náběhu listů a vrtule rezonovala. Každopádně na zálet a seřízení to stačilo. Kupodivu, nebylo potřeba žádné dovažování a velké trimování. Na druhý let, jsem již připevnil podvozek a na zkoušku nasadil vrtuli APC 7×5. Při plném plynu se Extra po pár metrech rozjezdu zvedla do vzduchu a pomalu kroužila po obloze. S tvrdší vrtulí APC jsem si mohl dovolit Extru tahat kolmo vzhůru a dělat všelijaké „vylomeniny“ . Jako první mě překvapila výborná stabilita modelu, přišlo mi, že jsem nepostavil akrobata, ale cvičný model. Na druhou stranu, veškeré výkruty a přemety jsou poněkud línější než například u halových speciálů, ale v zásadě Extra splnila očekávání… model na nácvik akrobacie a „páčkování“ po zimně. Pár letů jsem létal s vrtulí 7×5, ale pořád to nebylo ono, pořídil jsem tedy novou vrtuli. Poněvadž bylo prvních pár přistání poněkud „čumáková“ záležitost, koupil jsem levnější vrtuli GWS HD 9×5. Ta je pro moje létání více než dostačující. Na plný plyn při vzletu se rozjíždí asi na metru a pak vzhůru do oblak.

Akrobacie je s Extrou pohodová záležitost, přemet, výkrut, souvrat, let na zádech, nožový let, vis na vrtuli, nic z toho není problém. Nevýhodou je jak sem již psal, že do obratu jde poněkud líně, ale to mi vůbec nevadilo. Naopak mi to přišlo lepší a tak trochu pohodlnější. Přistávání je taktéž oddechová záležitost díky stabilitě modelu.

 

Celkově vzato jsem postavil pohodový model na naučení akrobacie, pokud ho tedy řádně vyztužíte uhlíkem, aby se zamezilo nežádoucímu kroucení. A s cenou okolo 1200 korun je to myslím, úplně bezkonkurenční.

Video z letu