Stavba – Extra 300 Balsa – 2. Díl

Slíbil jsem vám, že jakmile postoupím se stavbou Extry dodám další článek. Minulí díl skončil stavbou křídel, o kterých jsem myslel, že budou velice pevná. Nakonec po pár úvahách, které spočívaly povětšinou v kroucení, otáčení a ohýbání křídel,  jsem se rozhodl, že křídla ještě opatřím pevným potahem, alespoň na náběžné hraně.

Tuhý potah křídel
Tuhý potah křídel

I přes to, že v původních nákresech nebyl tuhý potah křídla plánován rozhodl jsem se ho raději použít. Hlavně z důvodu pevnosti v krutu a navíc jsou žebra poměrně tenká a daleko od sebe takže jsem měl trochu strach, že by křídla mohla v nějakém obratu povolit. Nevýhodou bylo zvýšení hmotnosti, ale za cenu větší pevnosti. To je myslím v pořádku.

Jak jsem již zmínil výše, s tuhým potahem se v plánu nepočítalo, takže před mnou stála otázka jak to provedu…

První varianta byla nalepit potah na křídlo přes žebra jak se říká „na hulváta“ tato varianta neprošla, jelikož by na křídlech byl viditelný zub na přechodu z potahu na odtokovou hranu žeber. Po chvilkách přemýšlení přišla na řadu varianta druhá. Oříznout náběžnou hranu žeber o tloušťku potahu a potah nalepit jak je na obrázku níže.

označuje smrkové nosníky, B2 je nosník z balsy 2 mm, BN je balsová náběžná hrana. Nedopadlo to přesně podle mých představ, ale nakonec se podařilo. Už v začátku jsem stavbu prostě uspěchal a nedal si tu práci s kontrolou přesnosti všech komponent. Takže mě po slepení tuhého potahu ke křídlům, čekalo hodně tmelení a hodně broušení.

Nákres žeber
Nákres žeber

Pro tmelení modelu, jsem si koupil obyčejný lehčený šlehaný tmel. Při tmelení jsem několikrát zatmelil a obrousil nerovnosti, než se mi zdálo, že je vše rovné.

Po celkovém vytmelení křídel, jsem zatmelil nerovnosti v trupu a začal jsem potahovat.

Pro potahování, jsem koupil fólii na Hobbykingu, nejhorší bylo vybrat nějakou barevnou kombinaci. Líbí se mi pěkně barevné Extry, s pruhy, šachovnicemi, nápisy apod. Na druhou stranu, Extra je můj první model stavěný podle plánku a vlastně první balsový model, takže zůstaňme při zemi. Nakonec, mi přišel jako nejlepší nápad celé letadlo potáhnout bílou folií, a pro rozlišení letadla v obratech, potáhnout spodní stranu křídel a výškovky černobílou šachovnicí. Nejjednodušší je potáhnout ocasní plochy, jelikož jsou to rovné balsové desky s pravidelnými tvary. Při potahování křídel, jsem zjistil jeden konstrukční nedostatek a tím je měkkost odtokové hrany v místě, kde křídlo přechází v křidélka. Tato část křídla je z balsy tl. 6mm a při vypínání potahu se prohnula dovnitř do křídla. Při potahování druhého křídla mě napadlo přidělat na tuto balsovou lištu mezi žebra, pásek široký asi 1cm z tvrdší dvojky balsy. Tato malá úprava zpevnila balsovou lištu, dostatečně a po potažení jsem nějaké veliké prohnutí neregistroval.

Další potíže mi přineslo potahování křidélek. Křidélka jsou taktéž konstrukční a z balsy. Po potažení se zkroutila a jsou šíleně měkká, dají se ohnout prakticky do U, proto se pokusím je vyrobit z jednoho kusu tvrdé balsy. Vím, že je to další zvýšení váhy, ale nemám model ozkoušený, takže nevím jak se bude chovat a raději pár gramů na víc, než pochybně fungující křidélka.

To by bylo zatím všechno, více toho nemám prozatím hotového. Příště už snad dodám, kompletní článek ohledně osazení, modelu a nějaký článek o záletu Extry.