Zjistil sem, že mám trochu skluz se články o letadlech s kterými lítám. Navíc sem dlouho nic nepřidal. Tak jsem si dnes připravil článek o modelu Mini Katana od firmy Pelikán. Myslím, že katanu není třeba představovat, tak se rovnou mrkneme na mou verzi Katany.
Model jsem zakoupil ve výprodeji firmy Pelikán, vypadal poměrně hezky, bohužel měl prolomené křídlo a trup. Na druhou stranu byl za 200 korun, tak jsem si řekl proč ne.
Technická data
- Rozpětí křídel: 900 mm
- Délka trupu: 960 mm
- Hmotnost: 315 g
- Materiál: Depron
- Motor: Turnigy Aerodrive SK3 2826-1240kv
- Regulátor: Aerostar 20A Electronic Speed Controller With 2A BEC
- Servo: 4x HobbyKing™ HKSCM9-5 Single Chip Digital Servo
- Vrtule: GWS HD 9×5
- Baterie: Turnigy Nano-Tech 460mah 3S 25~40C
V jednom článku jsem se zmiňoval, že ty EPP placky se mi moc nelíbí i když na blbnutí a naučení jsou asi nejlepší. Nicméně Mini Katana je vyrobená z depronu a lehce vyztužená uhlíkem. Prostorový trup z přepážek, křídla se středovým nosníkem a pár žebry, i když jen z depronu, už připomínají plnohodnotné letadlo. Ocasní plochy a křidélka jsou stále z jedné desky depronu. To mi zas tolik nevadilo, on ten depron je možná na modely lepší než EPP. Rozhodně se ocasní plochy tolik neprohýbají jako u EPP, nevýhodou je však křehkost depronu. Ale….
Model je na lítání, ne na bourání…
V krabici bylo vše potřebné pro stavbu. Trup byl už slepený jen byl lehce prolomený a bylo jen potřeba jej slepit a lehce vyztužit kouskem tvrdé balsy aby se neprohýbal. Pásky balsy jsem nalepil zevnitř trupu. Na obrázku je z venku balsa pouze aby se mi svěrky nepromáčkly skrz.
Stejně tak křídla již byla slepená. U nich byl rozlomený středový nosník, bylo tedy potřeba vyříznout místa mezi žebry a nosník slepit a pro jistotu jej vyztužit páskem balsy. Následně opatrně zalepit vyříznuté části křídel a bylo hotovo. Ovládací plochy mám přilepené pomocí lepící pásky, měl jsem trochu strach, že tohle řešení nebude úplně to pravé ořechové. Nicméně panty zatím drží.
Pozor na to, čím depron lepíte. Nejlépe asi disperzním lepidlem, jelikož vteřiňák depron rozpouští.
Potom už stačí zasunout křídla do trupu a přilepit je. Přišlo mi, že ta díra na křídla v trupu je prostě velká, takže mezi křídly a trupem je trochu mezera, ale natlačil sem křídla co nejvíc nahoru, takže mezera je vidět je zespodu. Zbývá tedy vyztužit výškovku uhlíkem a zalepit do trupu podle návodu. Hlavně je potřeba dávat pozor na kolmost a symetrii ocasních ploch a křídel. Tu je možné změřit tak, že od konců křídel natáhnete dva stejně dlouhé provázky k výškovce.
Trochu mě zklamal podvozek, nebo spíš jeho montáž. Podvozek je naohýbán z ocelového drátu, který se zasune do překližkového pouzdra a pojistí překližkovým dílem aby nevypadl. Bohužel můj podvozek vypadával neustále, takže jsem ho do konstrukce natvrdo přilepil. Pokud máte model na venkovní lítání tak doporučuji pořídit kolečka s věším průměrem. Do haly, ale setová kolečka bohatě stačí. Naopak příjemným překvapením u podvozku je ostruhové kolečko. Přišlo mi u toho typu modelu jako takový nad standart.
Při osazování modelu jsem narazil na jednu věc, která mi přišla né úplně dobře vymyšlená. Abych to vzal nějak popořádku. Prostor pro elektroniku je těsně za motorovou přepážkou. Vejde se tam regulátor, baterka, přijímač a klidně i telemetrické čidlo. Z vršku mají dobře vymyšlená dvířka na magnet. Serva jsou umístěná v křídlech a u ocasních ploch, aby se nemusely tahat dlouhá táhla. Toto mi příjde jako kámen úrazu, protože je potřeba přes celé letadlo trupem protáhnout 2 dráty k servům. Ve výsledku si myslím, že uhlíková tyčka nebo ocelové táhlo by bylo mnohem lehčí.
Model pohání motor Turnigy Aerodrive o výkonu 160 W. Ten je plně dostačující pro krátké starty. Stejně tak visení na vrtuli přibližně na půl plynu. Vrtuli používám GWS HD 9×5 palce, kterou časem vyměním za APC 9×5. Vrtule GWS je poměrně měkká a v plném zatížení se prohýbá, tím se mění stoupání vrtule. To je možné poněkud omezit koupí vrtule GWS HD, která je u středu zesílená a tolik se neprohýbá. Nejideálnější volbou je vrtule APC, díky její tuhosti, bohužel je za skoro trojnásobnou cenu. Pro ovládání mám serva HK SMC9, jsou to digitální 10 gramová serva
I přes všechny tyhle malé drobnosti, jsou letové vlastnosti skvělé, hlavně díky symetrickému profilu křídla. Nevýhodou těchto křídel je poměrně vysoká přistávací rychlost, ale většinou létám na parkovišti, tudíž s místem není problém. Ve vzduchu je letadlo velice stabilní, obraty jsou přesné a hbité. Menší výhodu depronu vidím v tuhosti ovládacích ploch, jelikož model nikam neuhýbá. Používám výchylky 90% a Expo 30% jak udává výrobce. Pro létání používám baterie Turnigy Nanotech 380 mAh pro akrobacii a 800 mAh pokud si chci pohodové zalétat. S menší baterií je letový čas okolo 3 minut a s větší přibližně 10 minut podle stylu létání.
Za plnou cenu bych si model asi nekoupil a raději bych sáhl po akrobatovi z balsy, ale za daných okolností je model dobrá volba. Lítá se s ním dobře, ve vzduchu je skvěle vidět díky barevnému rozlišení vrchní a spodní strany. Pro začátky bych jej nedoporučil jelikož s tímto modelem se bourá pouze jednou. Ovšem pro piloty, kteří už mají něco nalétáno, je depronové letadlo lepší jak z EPP.
Tady přidávám fotky do galerie pro lepší prohlížení.